Instagram: inspiratie voor fotografen
18 maart 2022 
3 min. leestijd

Instagram: inspiratie voor fotografen

Je kunt als fotograaf in deze tijd bijna niet meer zonder Instagramaccount. Je geeft mensen via je account een idee van je werk en van wie jij bent. Je kunt onder je foto’s direct de interactie aangaan met je volgers en de kans is groot dat je persoonlijke berichten met aanvragen ontvangt. In dit blogbericht delen we vijf stappen die jou helpen met het bedenken van content voor je Instagramaccount. Instagram-inspiratie voor fotografen dus!

 

Stap 1: content categorieën bedenken

Voor de samenhang binnen je account is het belangrijk dat je bepaalde onderwerpen steeds terug laat komen in je teksten en foto’s. Je wilt mensen een idee geven van wie je bent en wat je doet, dus deze herhalende onderwerpen moeten echt bij jou horen. Maak voor jezelf eens een lijstje met woorden die kenmerkend voor jou en je werk zijn. ‘Fotografie’ kan zo’n kernwoord zijn, maar ook ‘introvert zijn’, ‘mijn paard’ of ‘vegetarisch eten’. Wat zijn onderwerpen waarover jij niet kan stoppen met praten? Schrijf deze waarden op en kies dan de vier of vijf belangrijkste uit. Dit worden je content hoofdcategorieën.

 the-content-tree

Stap 2: maak een content tree

Je hebt nu vier of vijf hoofdcategorieën voor je content op papier staan. Over al deze onderwerpen kun je veel schrijven. De volgende stap is daarom brainstormen over alle subonderwerpen die bij je hoofdcategorieën horen. Bijvoorbeeld ‘waarom ik het liefst foto’s maak bij zonsondergang’ of ‘wat voor kleren doe je aan bij de fotoshoot’.

Pak vier blanco A4 velletjes papier en plak de naden aan elkaar, zodat je een groot vel krijgt. Teken in het midden de stam van een boom met vier of vijf grote takken en houdt ruimte leeg aan de randen van het papier. Aan het eind van elke tak schrijf je één van je hoofdcategorieën. Schrijf vervolgens voor elke categorie aan kleinere takken alle onderwerpen die je kunt bedenken die daarmee te maken hebben. Blijf schrijven tot je echt niets meer kunt bedenken.

--> Tip: je kunt hiervoor ook zoekwoordenonderzoek gebruiken zoals je dat voor SEO zou doen. Je leert hier meer over in de SEO-masterclass in Backpacker 2.0.

 

Stap 3: bepaal hoe vaak je op Instagram content wilt posten

Kijk eens hoeveel onderwerpen je nu op papier hebt staan. Schok je eerder van het idee dat je steeds dingen moest bedenken om op Instagram te posten? Nu zie je hoeveel content je tot je beschikking hebt!

Goed, nu is het tijd om een content planning te maken. Bepaal eerst hoe vaak per week je iets op Instagram wilt plaatsen. Is dat elke dag, om de dag, elke week of elke maand? Bedenk daarna of je een vast patroon in je posts wilt hebben. Wil je bijvoorbeeld je vier of vijf hoofdcategorieën continu afwisselen of steeds drie posts uit elke categorie achter elkaar plannen?

 

Stap 4: plan wanneer je over wat gaat schrijven

Schrijf in een agenda wanneer je welk subonderwerp gaat bespreken. Dit wordt je content kalender, waarin je precies ziet in welke volgorde en voor welke datum je je content moet maken. Houd in je planning rekening met feestdagen, seizoenen en andere dagen die misschien geschikt zijn voor een bepaald onderwerp of foto.

 

Stap 5: schrijf teksten over je subonderwerpen

Ten slotte is het tijd om over teksten over je subonderwerpen te gaan schrijven. Wissel lange en korte teksten met elkaar af en zorg dat je foto’s uitkiest die aansluiten bij je tekst. Voeg hashtags en locatie toe en je content is klaar om geplaatst te worden.

 

No excuses!

Nu is ‘ik weet niet wat ik moet plaatsen’ nooit meer een goed excuus. Voor ons werkt het goed om een bepaald dagdeel vrij te houden en helemaal aan het bedenken en schrijven van content te besteden. Als je lekker in de flow van het schrijven zit, gaat content maken zoveel productiever en makkelijker dan wanneer je steeds een enkele tekst schrijft. Plan dus snel een dagdeel vrij in je agenda waarin je je helemaal gaat richten op bedenken en schrijven van je content. Gebruik een gratis app voor het plannen van content.

Heb je nog wat hulp nodig bij het bedenken van je content? In het Sunfield Academy Program komt dit onderwerp uitgebreid aan bod.

Reactie plaatsen