Zo kom je als fotograaf hoger in de Google zoekresultaten
29 november 2021 
3 min. leestijd

Zo kom je als fotograaf hoger in de Google zoekresultaten

Wil je dat je droomklanten jouw fotografiewebsite kunnen vinden in Google. En dan het liefst bovenaan de pagina natuurlijk! Om dit te bereiken moet je je website optimaliseren voor Google. We gebruiken daarvoor de term SEO of Search Engine Optimization (‘zoekmachine optimalisatie’). Door de techniek en teksten van je website slim in te richten kun je gratis hoger in de resultaten komen. Wij geven je in dit artikel handige tips.


Betaald of onbetaald hoger in Google komen

Er is een verschil tussen SEO en SEA, oftewel Search Engine Advertising. SEO zorgt ervoor dat je hoog in de resultaten komt doordat je website goed in elkaar steekt. Bij SEA betaal je Google om jouw website bovenaan te laten zien als een advertentie. Wij focussen ons hier op SEO, de gratis methode dus.


Tip 1: gebruik keywords

Bepaal per pagina de keywords (kernwoorden) die duidelijk maken waar die pagina over gaat. Deze keywords moeten overeenkomen met de woorden die jouw klant (misschien) in Google intypt. Het is dus belangrijk om helder te hebben wie je doelgroep is en waar deze mensen op zoeken.

Wil je je met je pagina bijvoorbeeld richten op klanten voor geboortefotografie in de omgeving van Apeldoorn, dan zorg je dat de woorden ‘geboortefotografie’ en ‘Apeldoorn’ voorkomen in de teksten op je pagina.


Hoe weet je de juiste keywords?

Hoe weet je op welke zoekwoorden jouw klant zoekt? En hoeveel mensen zoeken per maand op dat keyword? Dat ontdek je aan de hand van zoekwoordonderzoek. Hoe je dat aanpakt, leggen we je uit in onze masterclass SEO voor fotografen.


Tip 2: kies de juiste plek voor je keywords

Google kijkt naar de locatie van keywords in je teksten. Hoe eerder in de tekst woorden voorkomen, hoe meer waarde Google aan die woorden hecht. Logisch, want vaak wordt in de titel duidelijker waar de tekst over gaat dan halverwege alinea drie. Laat in je titel en eerste alinea in dit voorbeeld dus zeker ‘geboortefotograaf’ en ‘Apeldoorn’ terugkomen. Verspreid deze keywords meerdere keren over je tekst, maar niet in zo’n grote mate dat het de lezer stoort. 


Tip 3: verwerk keywords in de koppen van je website en de URL

Maak gebruik van kop 1 (H1), kop 2 (H2) en kop 3 (H3) in de opbouw van je tekst. Zo breng je structuur aan voor de lezer en Google en vertel je Google wat de belangrijkste koppen zijn. 

H1 gebruik je alleen voor de titel van het blog en mag slechts één keer voorkomen op de pagina. Alle koppen die het keyword bevatten moeten H2 worden en alle overige koppen worden H3. 

Laat je keywords ook terugkomen in de URL van je pagina (dus bijvoorbeeld: www.sunfieldacademy.nll/geboortefotograaf-apeldoorn)


Tip 4: geef je afbeeldingen een titel en alt-tag 

Als je je foto upload met de originele bestandsnaam, bijvoorbeeld ‘IMG275.jpg’, dan krijgt iemand die in Google op ‘geboortefotograaf Apeldoorn’ zoekt die foto niet te zien. Hoe moet Google immers weten dat IMG275.jpg een foto van een bevalling is? Hernoem daarom je afbeeldingen met een relevante titel. Bijvoorbeeld ‘geboorte-fotograaf-Apeldoorn’.

Vul na het uploaden ook een omschrijving en de ‘alt-text' in voor je foto. In het alt-text veld kun je een omschrijving van je foto invullen, die mensen te zien krijgen als de afbeelding op de pagina niet kan laden. Deze tekst wordt onzichtbaar opgeslagen op je website en kan door Google gelezen worden. Een extra mogelijkheid om je keywords terug te laten komen dus. Wissel de alt-texts van je foto’s af met alternatieven voor je keywords. 


Tip 5: links pagina’s aan elkaar om hoger in Google te komen

Backlinks zijn links op andere pagina’s of websites die leiden naar jouw pagina. Google ziet deze backlinks als een maat voor populariteit en betrouwbaarheid van je website. Hoe vaker iemand een link plaats naar jouw website, hoe waardevoller jouw website blijkbaar is. 

Je kunt natuurlijk op je eigen pagina’s ook een interne link plaatsen naar een andere pagina op je website, bijvoorbeeld door een woord aanklikbaar te maken. Je kunt dit makkelijk toepassen op je blog, eventueel versterkt door ‘gerelateerde blog posts’ onderaan je post te laten zien. 


Samengevat: zo zorg je dat je website goed vindbaar is in Google

Ga direct aan de slag! Laat je niet ontmoedigen door het idee dat er nu zoveel mensen hoger dan jij in Google staan. Die mensen werken via hetzelfde principe, en als jij consistent en creatief bent dan kun jij daar ook komen! Check voor jezelf regelmatig of... 

  • je keywords terugkomen in je titel, koppen en tekst
  • je je afbeeldingen voorzien hebt van een relevante titel, omschrijving en alt-text
  • je gebruikt maakt van interne links
  • je ook creatieve, specifieke alternatieven voor je keywords gebruikt

Is het allemaal nog wat abracadabra voor je of wil je graag meer leren? Wij leggen je in onze masterclass SEO voor fotografen stap voor stap uit hoe je je website optimaliseert voor Google.

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down