Doelgroep bepalen voor fotografen
08 februari 2022 
3 min. leestijd

Doelgroep bepalen voor fotografen

Voor wie wil jij fotograferen? Wie wil je aanspreken met je website? Wie wil je bereiken met je social media kanalen? Het is belangrijk om dat helder te hebben binnen je onderneming, ook als je fotograaf bent. De mensen die jij aan wilt spreken met jouw content zodat ze bij jou boeken vormen jouw doelgroep. Wil je effectief mensen bereiken, dan moet je goed voor ogen hebben wie jouw doelgroep is. Daarom in dit artikel een mini-cursus doelgroep bepalen voor fotografen.


Het is belangrijk dat je weet waarom en voor wie je foto’s op je social media kanalen plaatst. Wil je dat mensen klant worden bij jouw bedrijf, dan moeten ze zich aangesproken voelen door jouw content. Jij zou zelf waarschijnlijk ook eerder een beeldbank-fotoshoot boeken bij iemand die foto's plaatst van ondernemers dan bij iemand met een Instagramfeed vol kattenfoto's. Als die persoon in zijn story’s ook continu over katten praat en niet over ondernemen of fotograferen, dan zie je hem waarschijnlijk niet als dé fotograaf voor jouw ondernemersfoto's. 

Zorg dat de mensen die jij graag als klant wilt hebben, zich persoonlijk aangesproken voelen door jouw foto’s, captions en story’s.


Pak een vel papier en schrijf op welke eigenschappen jouw doelgroep heeft.

  • In welke leeftijdscategorie valt hij/zij?
  • Richt je je op alleen mannen/vrouwen of beiden?
  • Waar woont hij/zij?
  • Wat voor hobby’s en interesses heeft hij/zij? 
  • Wat voor werk doet hij/zij? 
  • Van welke merken is hij/zij fan?
  • Wat voor boeken/tijdschriften leest hij/zij graag?
  • Wat zoekt hij/zij in een fotograaf?
  • Waarom wil hij/zij foto’s laten maken?

Denk ook na over welk probleem of welke vraag jouw doelgroep heeft, waar jij uiteraard een oplossing voor hebt. Bijvoorbeeld: ‘mijn ideale klant (doelgroep) is op zoek naar een baan en wil eruit springen met zijn foto op het C.V.’ of ‘mijn ideale klant is onzeker, maar wil wel mooie foto’s van zichzelf’. 

Wees niet bang om specifiek te zijn. ‘Iedereen is mijn doelgroep’ heeft als gevolg dat je voor iedereen en daarmee eigenlijk voor niemand schrijft. Hoe algemener jouw content is, hoe minder iemand zich erdoor aangesproken voelt. En onthoud: ook mensen die niet jouw doelgroep zijn weten jou te vinden. Het is niet gezegd dat je geen aanvragen van mannen krijgt, als jouw huisstijl vrouwelijk is. De kans dat vrouwen zich geroepen voelen om jou te boeken is wel groter, omdat ze zich meer aangesproken voelen tot jouw content dan wanneer je je op mannen én vrouwen zou richten.


Bedenk aan de hand van bovenstaande eigenschappen waardoor jouw doelgroep zich persoonlijk aangesproken voelt. Wat voor foto’s willen zij zien? Welke dingen heb jij met je doelgroep gemeen en kun je dus delen om mensen aan te spreken? Bedenk bij elke foto en story die je plaatst of dat relevant is voor jouw doelgroep. 

Ook je captions moeten gericht zijn op jouw doelgroep. Je kunt je voorstellen dat je voor bankiers een andere schrijfstijl moet gebruiken dan voor pas afgestudeerden in de zorg. Schrijf je in een zakelijke taal of in de taal die je voor je vrienden gebruikt? Spreek je je doelgroep aan met 'je’ of ‘u’? Gebruik je bepaald jargon? Schrijf je Nederlands of Engels (of een andere taal)?


Je bereikt je doelgroep als jij bent waar zij zijn. Bevindt jouw doelgroep zich vooral op Facebook, dan wil jij actief zijn op Facebook. Het kan ook zijn dat jouw doelgroep vooral op Instagram, Pinterest, Twitter en/of Youtube te vinden is. Doe research onder mensen in je omgeving die jij ziet als jouw doelgroep. Vraag ze eens op welke platformen zij vooral actief zijn en kijk waar bedrijven met dezelfde doelgroep actief zijn en succes hebben. Analyseer ook welke hashtags zij gebruiken en klik eens door naar hun volgers. Welke hashtags vindt jouw doelgroep interessant? Probeer je zo goed mogelijk in hem/haar in te leven. Een hardloopcoach volgt waarschijnlijk eerder #hardlopen en #coaching dan #fotoshoothardloopcoach o.i.d.. 

Vergeet ook niet je doelgroep offline te bereiken. Een zwangere vrouw gaat waarschijnlijk naar zwangerschapsyoga en naar de verloskundepraktijk. Misschien mag je op die plekken een flyer neerleggen of kun je een samenwerking regelen.


Het is interessant om na een paar weken te kijken naar de statistieken van je social media accounts. Hier kun je precies zien in welke leeftijdscategorie bezoekers vallen, vanuit welke plaats of welk land ze actief zijn, etc. Komen die eigenschappen overeen met de doelgroep die je graat zou bereiken? Reflecteer en pas indien nodig je strategie aan.


Voer alle bovenstaande opdrachten uit en schrijf je antwoorden in een notitieboek. Pak dit notitieboek er steeds weer bij als je een nieuw aanbod uitwerkt, social media content maakt of blogs schrijft voor SEO

Meer leren over je doelgroep bepalen en succesvol ondernemen als fotograaf? Dan is onze opleiding Professioneel fotograaf worden (het Sunfield Academy Program) echt wat voor jou.
Kun je wel wat hulp gebruiken met het kiezen van prijzen die je aan je doelgroep rekent? Bestel onze cursus Prijsbepaling voor fotografen.

Reactie plaatsen