Hoe krijg je meer aanvragen voor fotoshoots? Met de know-like-trust-factor!
Je hebt volgers op je social media kanaal verzameld, maar dat wil nog niet zeggen dat die volgers ook jouw klanten zijn of worden. Of je jouw volgers omzet in klanten, heeft te maken met jouw know-like-trust-factor. Pak je het goed aan met deze factor, dan zullen jouw volgers ware fans en klanten van je worden. We vertellen je in dit artikel hoe je deze factor inzet om meer aanvragen voor fotoshoots te krijgen.
Know: weten mensen dat je bestaat?
Het begint allemaal met de know-factor: kennen mensen jou? Als mensen niet weten dat je bestaat, kunnen ze ook geen fotoshoot bij je aanvragen. Je wilt dat mensen je foto's zien en je gaan volgen. Dat doe je door je zichtbaarheid op social media te vergroten en daar consistent aanwezig te zijn. Gebruik Instagram, Facebook en/of Pinterest op een slimme manier en zorg dat mensen je ook via Google kunnen vinden. Voor dat laatste lees je ons artikel over SEO voor fotografen.
Like: vinden mensen je aardig?
Als mensen eenmaal van jouw bestaan afweten, is het belangrijk dat ze jou leren kennen. Laat jezelf regelmatig zien. Plaats foto’s van jezelf, neem een story op en vertel wat jou bezig houdt in het dagelijks leven. Blijf daarbij authentiek.
Reageer op foto’s van anderen en op reacties van anderen op jouw foto’s. Ga een gesprek aan in plaats van een simpel ‘dankjewel’ te plaatsen. Mensen kunnen alleen besluiten of ze je leuk vinden als jij ze de kans geeft jou te leren kennen. Wees niet bang om specifiek te zijn en sommige mensen juist af te stoten. Niet iedereen kan jou leuk vinden en zich door jou aangesproken voelen. Dat is helemaal niet erg, want de mensen die je wel aanspreekt, spreek je ook gelijk veel meer aan dan als je je verhaal algemener zou houden.
Stel: je bent een echt buitenmens en je wilt je foto’s in de natuur maken. Als je veel berichten plaats die te maken hebben met buiten zijn, kamperen, wandelen, etc., dan schik je misschien de modebewuste stadsmensen af. Die herkennen zich niet in jou met je bergschoenen in het bos. De mensen die ook van wandelen en natuur houden, zullen zich wél in jou herkennen en jou steeds leuker gaan vinden. En guess what, nu spreek je precies je doelgroep aan! Moraal van dit verhaal: wees jezelf.
Trust: vertrouwen mensen in jou en jouw bedrijf?
Mensen doen geen aanvraag voor een fotoshoot als ze er niet zeker van zijn dat jij de beste fotograaf voor hen bent. Mensen hechten meer waarde aan aanbevelingen van bekenden dan aan gesponsorde advertenties. Vraag eerdere klanten om hun ervaring met jou op te schrijven. Ze kunnen dit bijvoorbeeld doen op jouw zakelijke Facebookpagina of via Google reviews. Plaats die testimonials ook op je website en social media kanalen.
Zorg dat mensen positief over jou gaan praten door niet alleen je werk goed te doen, maar zo nu en dan ook iets extra’s voor je klanten te doen. Stuur een felicitatiekaartje op hun trouwdag of verjaardag of stuur een cadeautje met kerst.
Hoe krijg jij meer aanvragen voor fotoshoots?
Ga voor jezelf eens na in hoeverre je bovenstaande (bewust of onbewust) al toepast in je bedrijf en waar je verbeterpunten zitten. Vraag mensen uit je omgeving om eens kritisch naar je social media kanalen te kijken en laat ze eerst eventueel eerst bovenstaande even lezen zodat ze weten waar op te letten. Waar zitten jouw verbeterpunten en hoe ga je die aanpakken?
--> wil je meer leren over hoe je van fotografie je werk maakt? Bekijk ons Sunfield Academy Program: professioneel fotograaf worden, en onze cursus bruidsfotografie eens. Ben je al fotograaf en wil je je verder ontwikkelen? Meld je aan voor The Next Level, onze mastermind voor creatieve ondernemers.