Pinterest voor fotografen: handige tips
Bij online zichtbaarheid denken veel fotografen niet direct aan Pinterest als een platform om hun werk te delen. Toch heeft dit platform meer dan 175 miljoen gebruikers en vele voordelen voor fotografen. Pinterest is een soort mix van Google en social media. Bezoekers kunnen zoekwoorden in een zoekbalk typen en krijgen vervolgens een pagina vol afbeeldingen te zien die te maken hebben met die zoekwoorden. Zij kunnen vervolgens de afbeeldingen die ze interessant vinden ‘pinnen’ op een soort prikbord in hun account. In dit bericht vertellen we je alles over Pinterest voor fotografen.
De twee grootste voordelen van Pinterest voor fotografen
Pinterest heeft voor fotografen twee grote voordelen t.o.v. andere social media platforms.
Content op Pinterest is duurzamer dan die op Instagram en Facebook. Je steekt tijd in content creëren en daar wil je graag iets voor terug hebben. Berichten op Facebook en Instagram zijn slechts een paar uur tot een dag zichtbaar zijn op de tijdlijn van je volgers. En dan niet eens op de tijdlijn van al je volgers. Content op Pinterest verdwijnt veel minder snel omdat het zoekwoordgerelateerd is en je zichtbaarheid toeneemt naarmate meer mensen je afbeelding pinnen op hun eigen inspiratie-prikbord.
Daarnaast mag je op Pinterest linkjes plaatsen naar je website, waarover later meer, en daarmee trek je gratis potentiële klanten naar je website.
Aan de slag: maak borden aan
Op Pinterest volgen bezoekers niet je hele pagina/profiel, maar specifieke borden die je aanmaakt binnen je profiel. Zo kunnen hondenliefhebbers je bord ‘hondenfotografie’ volgen en ervoor kiezen om ‘bruidsfotografie’ niet te volgen. Je kunt als fotograaf dus borden aanmaken per type fotografie waar je je mee bezig houdt, zoals je op je website je portfolio in verschillende albums op zou delen. Fotografeer je bruiloften, gezinnen en baby's? Dan maak je voor elk van deze onderwerpen een apart bord aan.
Hoe pin je afbeeldingen op je Pinterest bord?
Je kunt via Pinterest je eigen foto’s uploaden vanaf je computer, foto’s zoeken via een URL en eventueel foto’s van anderen vinden via de zoekbalk. Zorg dat de foto’s die jij upload verticaal zijn in een verhouding 2:3 en een minimale resolutie van 735x1102 pixels hebben. Wij raden je aan om op je openbare borden alleen je eigen werk te delen. Zo voorkom je dat bezoekers via jouw bord op de pin en daarmee de website van je collega terecht komen.
Kies slimme keywords voor je afbeeldingen
Het is belangrijk dat je bij het uploaden slimme, relevante keywords bij je afbeelding invult. Mensen die deze keywords invullen in de zoekbalk zien jouw afbeelding dan verschijnen. Pinterest kijkt meer naar de titel van je afbeelding en de omschrijving van het bord waar je deze op pint, dan naar de omschrijving van je afbeeldingen. Besteed daar dus extra aandacht aan.
--> lees ook het artikel SEO voor fotografen voor meer informatie over keywords.
Link je afbeelding aan een relevante pagina op je website
Op platforms als Facebook en Instagram willen de makers liever niet dat je hun bezoekers van hun pagina wegleidt door naar je website te linken. Pinterest doet dat anders. Je kunt je afbeeldingen namelijk linken aan een bepaalde pagina op je website. Mensen die dan op de afbeelding klikken, worden doorgeleid naar die pagina die jij uitgekozen hebt. Zo kun je dus extra bezoekers naar je website trekken.
Je kunt je afbeeldingen linken aan een blogbericht op je website waar die foto’s ook in terug komen. Je kunt bijvoorbeeld een pin aanmaken met als titel ’10 redenen om een fotoshoot in de winter te boeken’ en die linken aan een blogbericht over dat onderwerp. Link niet alle afbeeldingen aan je homepagina.
Zorg dat er eenheid bestaat tussen jouw Pinterest account en je website
Niet iedereen klikt door op de afbeeldingen die ze bekijken. Zorg daarom dat de naam van jouw bedrijf terugkomt in je gebruikersnaam en profiel. Eventueel kun je ervoor kiezen om je logo als een watermerk op je afbeeldingen te plaatsen. Laat ook je bedrijfskleuren terugkomen in de berichten die je plaatst en schrijf in dezelfde stijl. Je Pinterest profiel wordt op die manier een verlengstuk van je website.
Doe zoekwoordenonderzoek op Pinterest
Voer eens de zoekwoorden die je gebruikt voor je foto’s in in de zoekbalk van Pinterest. Boven je resultaten zie je dan zoekwoordsuggesties van Pinterest zelf. Deze zoekwoorden worden ook interessant gevonden door de mensen die het door jou ingevoerde zoekwoord interessant vinden. Die zoekwoorden kun je vervolgens zelf ook toevoegen aan je afbeeldingen.
Bedenk een Pinterest strategie
Bedenk voordat je aan de slag gaat wat je uit wilt stralen met je Pinterest account. Welke borden wil je aan (gaan) maken? Welke lay-out ga je gebruiken voor foto’s waar ook tekst op staat? Hoe vaak wil je iets plaatsen? Hoe ga je ervoor zorgen dat mensen jou herkennen in wat jij plaatst op je account? Gebruik een zakelijk account, zodat je je statistieken kunt inzien en analyseren. Reflecteer regelmatig hoe succesvol je strategie is.
Pinterest voor fotografen: zelf aan de slag
Begin vandaag direct met je Pinterest-strategie. Bedenk op welke woorden jouw ideale klant in Pinterest zoekt en of jij daar een handig blog bij hebt. Zo niet, dan kun je die misschien (laten) schrijven. Kies een mooie Pinterest-template uit in Canva en plan je eerste posts in. We hopen jouw werk snel op onze Pinterest-feed tegen te komen!
Wil je meer leren over social media inzetten voor je onderneming? Meld je aan voor ons Sunfield Academy Program: professioneel fotograaf worden of onze mastermind voor creatieve ondernemers. Misschien vind je onze fotografie masterclasses ook interessant.